ЧИСЛОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЯК ОДНА ІЗ СКЛАДОВИХ ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ІНЖЕНЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31649/1999-9941-2022-55-3-74-84Ключові слова:
курс вищої математики, поняття числового моделювання, стійкість, оцінювання результатівАнотація
У статті досліджено проблему оволодіння навичками числового моделювання студентами інженерних спеціальностей під час вивчення курсу вищої математики. Значна увага приділяється формуванню творчого мислення студентів у процесі навчання вищої математики. Основними компонентами методичної системи є використання систем комп’ютерної математики (СКМ) під час лекцій, практичних та індивідуальних занять. Використовуючи СКМ MathCAD, Maple та інші, студент може абстрагуватися від технічних деталей програмування, особливостей операційної системи та зосередити увагу на аналізі особливостей таких понять, як обумовленість задачі, стійкість методу, оцінювання результатів розрахунків. Професійна спрямованість підготовки майбутніх фахівців розглядається як творча, сповнена сучасних знань з математики та інформатики діяльнісь. Наведені приклади завдань можуть бути використані студентами з високим когнітивним рівнем для самостійного опрацювання. Пропонується формування змісту курсу вищої математики здійснювати у таких напрямках: підсилення ролі числових методів і їх реалізацію за допомого СКМ; використання математичного моделювання під час розв’язування прикладних задач; оволодіння студентами математичними змістово-фаховими знаннями, необхідними для аналітичного і числового моделювання практичних інженерних задач, створення власних бібліотек користувача програмних продуктів. Виділено головні вміння й навички, які можуть бути сформовані у студентів під час інтегрованих занять з вищої математики і елементів числового моделювання: уміння використовувати необхідні програмні засоби в середовищі СКМ; уміння зіставляти результати в різних формах подання (аналітичне й графічне подання); уміння використовувати нові можливості, що надаються комп'ютерними технологіями, заснованими на використанні середовища СКМ; уміння проектувати в середовищі СКМ програмні засоби першого рівня складності для розв’язування навчальних і предметних завдань.
Посилання
Yu. Horoshko, “Systema informatsiinoho modeliuvannia u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky ta informatyky,” dys. d-ra ped. nauk, Chernihivskyi nats. ped. un-t imeni T.H. Shevchenka, Chernihiv, 2013 [in Ukrainian].
T. P. Kobylnyk, “Vyvchennia elementiv prohramuvannia u systemi kompiuternoi matematyky Maxima,” Molod i rynok: shchomisiachnyi naukovo-pedahohichnyi zhurnal, № 5-6 (28-29), s. 159-163. 2007 [in Ukrainian].
S. A. Kyrylashchuk, V. I. Klochko, Z.V. Bondarenko, “Tekhnolohichnyi pidkhid do formuvannia matematychnoi kompetentnosti fakhivtsiv haluzi IT,” Modern education, training and upbringing: collective monograph, International Science Group. Boston: Primedia eLaunch, s. 453-467. 2021. doi: 10.46299/ISG.2021.MONO.PED.I [in Ukrainian].
Z. V. Bondarenko, V. I. Klochko, S. A. Kyrylashchuk, “Intehratyvnyi pidkhid do formuvannia profesiinykh kompetentsii maibutnikh inzheneriv shliakhom vykorystannia zasobiv matematychnoho modeliuvannia,” Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Zb. nauk. pr., № 46, s. 114-117. 2016 [in Ukrainian].
S. O. Semerikov, Maxima 5.13: dovidnyk korystuvacha. Red. Akademika APN M. I. Zhaldaka. Kyiv, 2007 [in Ukrainian].
І. O. Teplytskyi, Elementy kompiuternoho modeliuvannia: navchalnyi posibnyk. Kryvyi Rih. KDPU, 2005 [in Ukrainian].
Developing 21st Century Competencies in the Mathematics ClassroomYearbook 2016, Associa-tion of Mathematics Educators, Edited by: Pee ChoonToh (NTU, Singapore), Berinderjeet Kaur (NTU, Singapore).
Ministry of Education, Singapore (2010). MOE to enhance learning of 21st century competen-cies and strengthen art, music and physical education. Available at: www.moe.gov.sg.
Turner, R., (2010) Exploring mathematical competencies. Available at: http://research.acer.edu.au/resdev/vol24/iss24/5.
І. V. Sitak, V. M. Davydenko, “Orhanizatsiia matematychnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv u vyshchomu tekhnichnomu navchalnomu zakladi,” Scientific journal «Virtus», № 2, s. 139-142. 2015 [in Ukrainian].
V. M. Mykhalevych, Maple. Kompiuterna pidtrymka kursu vyshchoi matematyky v tekhnichno-mu vuzi. Ch. 1. Liniina y vektorna alhebra. Analitychna heometriia, Vinnytsia, Ukraina: VNTU, 2004 [in Ukrainian].
B. A. Alpers, Framework for Mathematics Curricula in Engineering Education. A Report of the Mathematics Working Group. Brussels: European Society for Engineering Education, 2013.
Yu. S. Ramskyi, K. I. Ramska, “Pro rol matematyky i deiaki tendentsii rozvytku matematychnoi osvity v informatsiinomu suspilstvi,” Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia: zb. naukovykh prats: NPU, № 6 (13), s. 12–16. 2008 [in Ukrainian].
K. Kh. Zelenskyi, V. M. Ihnatenko, O. P. Kots, Kompiuterni metody prykladnoi matematyky, 2002 [in Ukrainian].
Z. V. Bondarenko, S. A. Kyrylashchuk, “Aspekty formuvannia matematychnoi ta informatychnoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii,” Mizhnarodna naukovo-metodychna Internet-konferentsiia «Problemy vyshchoi matematychnoi osvity: vyklyky suchasnosti, Vinnytsia, 2018, s. 343-344 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 138