РОЗРОБКА, ВПРОВАДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМ-СИМУЛЯТОРІВ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З МЕДИЧНОЇ ТА БІОЛОГІЧНОЇ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Анатолій Кулик Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця
  • Віктор Ревенок Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця
  • Ярослав Кулик Вінницький національний технічний університет, Вінниця, Україна
  • Олександр Нікольський Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця

DOI:

https://doi.org/10.31649/1999-9941-2024-59-1-166-173

Ключові слова:

симулятори, програми-симулятори, медична освіта, біологічна фізика, медична фізика

Анотація

В статті розглянута важливість симуляційної освіти, яка допомагає студентам-медикам набути реального досвіду та навичок, необхідних для подальшого професійного розвитку. Зазначено актуальність сучасної симуляційної освіти для практичної підготовки медичних фахівців не тільки на старших, але й на молодших курсах. Поряд з традиційними для медичної практики симуляторами: фантоми, муляжі, анатомічні моделі, тренажери та інші, в статті особлива увага приділена комп’ютерним симуляторам при проведенні практичних і лабораторних занять. Розроблено і використовується в навчальному процесі як у он-лайн, так і офф-лайн варіантах сім програм-симуляторів лабораторних робіт різної складності з дисципліни «Медична та біологічна фізика». В статті, в якості прикладу, представлена програма-симулятор лабораторної роботи «Вивчення в’язкості рідини». Спочатку студентам пропонується вивчити теоретичний матеріал з методів вимірювання коефіцієнта динамічної в’язкості рідини, а також ознайомитись з конструкцією і принципом роботи віскозиметра Оствальда. Далі симулятор відповідно до порядку виконання роботи, зазначеному в методичних вказівках, реалізує необхідні завдання. Результати проведених експериментів програма-симулятор записує в таблицю і студенти їх беруть для подальшої обробки. Проведено аналіз варіантів формування результатів експерименту програмою-симулятором проти вимірювання значень цих результатів безпосередньо на екрані комп’ютера. Зазначено, що завдяки великій ймовірності фальсифікації або використання результатів, отриманих іншими студентами, формування результатів експерименту програмою є більш прийнятним варіантом. Крім того, результат обробки експериментальних даних в цьому випадку може бути перевірений програмою-симулятором і відповідно оцінений.  Запропоновано методику для визначення діапазону генератора випадкових чисел з метою формування індивідуальних результатів експерименту програмою-симулятором на основі обчислення довірчого інтервалу. Доведено, що мінімальне і максимальне значення для генератора випадкових чисел доцільно вибирати з довірчих інтервалів, імовірність яких вища 0,95.

Біографії авторів

Анатолій Кулик , Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця

доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри біологічної фі-зики, медичної апаратури та інформатики ВНМУ ім. М.І. Пирогова

Віктор Ревенок , Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри біологічної фізики, ме-дичної апаратури та інформатики ВНМУ ім. М.І. Пирогова

Ярослав Кулик , Вінницький національний технічний університет, Вінниця, Україна

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри автоматизації та інтелектуальних інформаційних технологій ВНТУ

Олександр Нікольський , Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри біологічної фі-зики, медичної апаратури та інформатики ВНМУ ім. М.І. Пирогова

Посилання

Sellberg C., Lindmark O., Rystedt H. “Learning to navigate: the centrality of instructions and as-sessments for developing students’ professional competencies in simulator-based training”, WMU J Marit Affairs. no 17, pp. 249-265, 2018.

Ольга Ковальова “Впровадження симуляційних технологій навчання в медичну освіту”, Непере-рвна професійна освіта: теорія і практика (серія: педагогічні науки), випуск 1(58), c. 36-41, 2019. doi:10.28925/1609-8595.2019.1.3641.

So H.Y., Chen P.P., Wong G.K., Chan T.T. “Simulation in medical education”, JR Coll Physicians Edinb., no 49, pp. 52-57, 2019.

Elshama S.S. “How to apply Simulation-Based Learning in Medical Education?” Iberoamerican Journal of Medicine, no 2, pp. 79-86, 2020.

Іванькова Н. А. “Модель педагогічної системи електронного дистанційного навчання на базі хмарних сервісів”, Медична освіта, N 3, c. 34-42, 2020. doi: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11439.

Кириленко В. І., Чалюк Ю. О. “Оцінка готовності країн до дистанційного навчання”, Приазовський економічний вісник, випуск 1(30), с. 24-33, 2022. doi:10.32840/2522-4263/2022-1-4.

Interactive Simulations for Science and Math. [Online]. Available: https://phet.colorado.edu/. Accessed on: February 17, 2024.

Dive into a world of interactive learning. [Online]. Available: https://www.labxchange.org/. Accessed on: February 17, 2024.

Interactive STEM activities, free for your classroom. [Online]. Available: https://learn.concord.org/. Accessed on: February 17, 2024.

SmartSearch. [Online]. Available: https://www.merlot.org/merlot/index.htm. Accessed on: February 17, 2024.

Inspire Students with Immersive STEM Learning. [Online]. Available: https://www.labster.com/. Accessed on: February 17, 2024.

Lisbeth Elvira de Vries, Michael May “Virtual laboratory simulation in the education of laboratory tech-nicians–motivation and study intensity”, Biochemistry and Molecular Biology Education, Volume 47, Is-sue 3, pp. 213-362, 2019. doi:10.1002/bmb.21221.

A.Y. Kulik, N.S. Nazarenko, P.P. Kovalchuk, V.I. Revenok, K.V. Dobrovolskaya Laboratory workshop on medical and biological physics, Vinnytsya: VNMU the name of M. I. Pyrogova, 2019, 146 p.

Кулик А.Я., Ревенок В.І., Кулик Я.А., Нікольський О.І., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Вивчення радіоактивного випромінювання за допомогою радіометра», cвідоцтво про реєстрацію авторського права на твір 108095 Україна, 21.09.21.

Кулик А.Я., Ревенок В.І., Кулик Я.А., Нікольський О.І., Побережняк О.Р., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Вивчення в’язкості рідини», свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір 113407 Україна, 22.06.22.

Кулик А.Я., Ревенок В.І., Кулик Я.А., Нікольський О.І., Якимчук М.М., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Вивчення закономірностей гемодинаміки на фізичній моделі», cвідоцтво про реєстрацію авторського права на твір 114579 Україна, 01.09.22.

Кулик А.Я., Ревенок В.І., Кулик Я.А., Нікольський О.І., Подолянин В.І., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Дослідження спектрів випромінювання з допомогою спектроскопа», cвідоцтво про реєстрацію авторського права на твір 114580 Україна, 01.09.22.

Кулик А.Я., Ревенок В.І., Кулик Я.А., Нікольський О.І., Салецький О.В., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Вивчення поверхневого натягу рідини», cвідоцтво про реєстрацію ав-торського права на твір 114578 Україна, 01.09.22.

Кулик А.Я., Назаренко Н.С., Ревенок В.І., Добровольська К.В. Комп’ютерна програма «Collection tasks and questions on medical and biological physics», cвідоцтво про реєстрацію авторського права на твір 117804 Україна, 04.04.23.

John A. Rice Mathematical Statistics and Data Analysis, Third Edition, Duxbury, an imprint of Thomson Brooks/Cole, a part of The Thomson Corporation, 2007, 685 p.

Сеньо П. С. Теорія ймовірностей та математична статистика : підручник, Київ : Знання, 2007, 556 c.

Robert S. Witte, John S. Witte Statistics, 11th Edition, Wiley, 2017, 486 p.

References

Sellberg C., Lindmark O., Rystedt H. “Learning to navigate: the centrality of instructions and as-sessments for developing students’ professional competencies in simulator-based training”, WMU J Marit Affairs. no 17, pp. 249-265, 2018.

Olha Kovalova “Vprovadzhennia symuliatsiinykh tekhnolohii navchannia v medychnu osvitu”, Ne-perervna profesiina osvita: teoriia i praktyka (seriia: pedahohichni nauky), vypusk 1(58), s.36-41, 2019. doi:10.28925/1609-8595.2019.1.3641 [in Ukrainian].

So H.Y., Chen P.P., Wong G.K., Chan T.T. “Simulation in medical education”, JR Coll Physicians Edinb., no 49, pp. 52-57, 2019.

Elshama S.S. “How to apply Simulation-Based Learning in Medical Education?” Iberoamerican Journal of Medicine, no 2, pp. 79-86, 2020.

Ivankova N. A. “Model pedahohichnoi systemy elektronnoho dystantsiinoho navchannia na bazi khmarnykh servisiv”, Medychna osvita, N 3, s. 34-42, 2020. doi: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11439 [in Ukrainian].

Kyrylenko V. I., Chaliuk Yu. O. “Otsinka hotovnosti krain do dystantsiinoho navchannia”, Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vypusk 1(30), s. 24-33, 2022. doi:10.32840/2522-4263/2022-1-4 [in Ukrainian].

Interactive Simulations for Science and Math. [Online]. Available: https://phet.colorado.edu/. Accessed on: February 17, 2024.

Dive into a world of interactive learning. [Online]. Available: https://www.labxchange.org/. Accessed on: February 17, 2024.

Interactive STEM activities, free for your classroom. [Online]. Available: https://learn.concord.org/. Accessed on: February 17, 2024.

SmartSearch. [Online]. Available: https://www.merlot.org/merlot/index.htm. Accessed on: February 17, 2024.

Inspire Students with Immersive STEM Learning. [Online]. Available: https://www.labster.com/. Accessed on: February 17, 2024.

Lisbeth Elvira de Vries, Michael May “Virtual laboratory simulation in the education of laboratory tech-nicians–motivation and study intensity”, Biochemistry and Molecular Biology Education, Volume 47, Is-sue 3, pp. 213-362, 2019. doi:10.1002/bmb.21221.

A.Y. Kulik, N.S. Nazarenko, P.P. Kovalchuk, V.I. Revenok, K.V. Dobrovolskaya Laboratory workshop on medical and biological physics, Vinnytsya: VNMU the name of M. I. Pyrogova, 2019, 146 p.

Kulyk A.Y., Revenok V.I., Kulyk Y.A., Nikolskyi O.I., Dobrovolska K.V. Kompiuterna prohrama «Vyvchennia radioaktyvnoho vyprominiuvannia za dopomohoiu radiometra», cvidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 108095 Ukraina, 21.09.21[in Ukrainian].

Kulyk A.Y., Revenok V.I., Kulyk Y.A., Nikolskyi O.I., Poberezhniak O.R., Dobrovolska K.V. Kompi-uterna prohrama «Vyvchennia viazkosti ridyny», svidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 113407 Ukraina, 22.06.22 [in Ukrainian].

Kulyk A.Y., Revenok V.I., Kulyk Y.A., Nikolskyi O.I., Yakymchuk M.M., Dobrovolska K.V. Kompi-uterna prohrama «Vyvchennia zakonomirnostei hemodynamiky na fizychnii modeli», cvidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 114579 Ukraina, 01.09.22 [in Ukrainian].

Kulyk A.Y., Revenok V.I., Kulyk Y.A., Nikolskyi O.I., Podolianyn V.I., Dobrovolska K.V. Kompiuterna prohrama «Doslidzhennia spektriv vyprominiuvannia z dopomohoiu spektroskopa», cvidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 114580 Ukraina, 01.09.22 [in Ukrainian].

Kulyk A.Y., Revenok V.I., Kulyk Y.A., Nikolskyi O.I., Saletskyi O.V., Dobrovolska K.V. Kompiuterna prohrama «Vyvchennia poverkhnevoho natiahu ridyny», cvidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 114578 Ukraina, 01.09.22 [in Ukrainian].

Kulyk A.Y., Nazarenko N.S., Revenok V.I., Dobrovolska K.V. Kompiuterna prohrama «Collection tasks and questions on medical and biological physics», cvidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir 117804 Ukraina, 04.04.23 [in Ukrainian].

John A. Rice Mathematical Statistics and Data Analysis, Third Edition, Duxbury, an imprint of Thomson Brooks/Cole, a part of The Thomson Corporation, 2007, 685 p.

Seno P. S. Teoriia ymovirnostei ta matematychna statystyka : pidruchnyk, Kyiv : Znan-nia, 2007, 556 c [in Ukrainian].

Robert S. Witte, John S. Witte Statistics, 11th Edition, Wiley, 2017, 486 p.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 222

Опубліковано

2024-05-31

Як цитувати

[1]
А. . Кулик, В. . Ревенок, Я. . Кулик, і О. . Нікольський, «РОЗРОБКА, ВПРОВАДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМ-СИМУЛЯТОРІВ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З МЕДИЧНОЇ ТА БІОЛОГІЧНОЇ ФІЗИКИ», ІТКІ, вип. 59, вип. 1, с. 166–173, Трав 2024.

Номер

Розділ

Біологічні та медичні прилади і системи

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.